Tennisster Vondroušová vier jaar geschorst voor missen dopingtest (2)

22 juni 2026 16:11:10

N i e u w bericht, meer informatie in 3e en 4e alinea: quotes ITIA-directeur Karen Moorhouse

LAUSANNE (ANP/RTR) - De Tsjechische tennisster Markéta Vondroušová heeft een schorsing van vier jaar gekregen voor het weigeren van een dopingtest in december. Dat meldde de International Tennis Integrity Agency (ITIA). De oud-winnares van Wimbledon kwam begin dit jaar in Adelaide voor het laatst in actie.

Vondroušová (26) noemde eerder in een Instagram-post mentale problemen als reden dat ze de dopingtest weigerde. Ze schreef dat ze "een breekpunt had bereikt na maanden van fysieke en mentale stress" en noemde de dopingcontrole bij haar huis een "ernstige inbreuk" op haar privacy.

"We begrijpen dat het testproces ongemakkelijk is en erkennen dat het een extra belasting vormt voor spelers die al onder hoge druk staan ​​en nauwlettend in de gaten worden gehouden", zei directeur Karen Moorhouse van de ITIA. "Het is echter essentieel om eerlijke concurrentie te waarborgen."

"De veiligheid en het welzijn van spelers en onze testers zijn voor ons van groot belang. Onze testers zijn goed opgeleid, professioneel en hun geslacht komt altijd overeen met dat van de speler", voegde Moorhouse toe.

Vondroušová bereikte in 2023 met de eindzege op Wimbledon het voorlopige hoogtepunt van haar carrière.

Meer ANP Doping Nieuws

Archief 2026